Kom i form med dans
Zumba är idrott, dans och musik
april 20, 2018
Barn och idrottskläder
december 1, 2018
Gravid kvinna

När man är gravid är det viktigt att man håller sig i form. Det är många som upplever en ökad hunger och sug efter sött eller salt. Detta bidrar ju naturligtvis till en viktökning som för många blir för hög. Gravidkilona behöver inte bli alltför många och så tunga om man försöker hålla en hälsosam profil under graviditeten. Du kan klicka här för mer information. Det finns ju naturligtvis idrott och motion som är mer eller mindre bra för den gravida kvinnan. Många kvinnor som är gravida för första gången är med all rätt väldigt oroliga för hur rörelse och ansträngning ska påverka barnet. Det kan vara svårt med alla välmenande råd ifrån omgivningen.

Kvinna på yogamatta

En huvudregel när det kommer till idrott för gravida är att man behöver anpassa övningarna efter kroppens utveckling. Det brukar vara enkelt att reglera matintaget som annars åstadkommer en oönskad övervikt om man samtidigt väljer att lägga tid på träning. Vad man väljer för idrott är ju högst individuellt. I många städer finns det särskild idrott för gravida och även gravidyoga som många upplever som något positivt. Om man väljer att bli medlem på ett gym kan man få hjälp av en personlig tränare som hjälper till att bygga upp ryggens muskulatur. Ju tyngre man blir desto sämre mår ryggen om man inte har en vältränad muskulatur. Man bör också tänka på alla lyft som sker de första åren med barn. Om man redan när man får besked om att man är gravid satsar på välbehövlig träning behöver det inte bli en stor belastning för kroppen ju närmare graviditeten du kommer. Hos Vårdguiden kan du läsa mer om motion och träning som passar gravida. Enligt nya rön och den senaste forskningen är det bra för den gravida att röra på sig under hela graviditeten. Sunt förnuft och bra övningar ger i slutänden ett hälsosamt barn!

Nyfött barn på bomull